Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

slider

.

Sections

Statuten

Afschrift van de statuten van 3 februari 2010 van de Historische Vereniging Wolfgerus van Aemstel

NAAM EN ZETEL

Artikel 1.

De Vereniging draagt de naam "Historische Vereniging Wolfgerus van Aemstel", hierna te noemen: "de Vereniging", en is gevestigd in de gemeente Ouder-Amstel.

DOEL

Artikel 2.

De Vereniging stelt zich ten doel:

1. de belangstelling voor de lokale geschiedenis van Ouder-Amstel en omgeving te stimuleren;

2. naar de lokale geschiedenis onderzoek te doen, deze te bestuderen, eventueel in grotere samenhang, en vast te leggen:

3. de resultaten van onderzoek en studie voor een groter publiek toegankelijk te maken;

4. het verzamelen en inventariseren van de bronnen in alle verscheidenheid te stimuleren;

5. onderwijsondersteunend op te treden;

6. gevraagde en ongevraagde van adviezen inzake historische monumenten, naamgevingen en dergelijke aan gemeente en andere instellingen te verstrekken;

7. de resultaten van relevante studies te presenteren in geschriften, lezingen en tentoonstellingen, enzovoorts;

8. een infrastructuur te scheppen om de hiervoor genoemde doelstellingen te realiseren door werving en educatie van leden en donateurs;

9. te streven naar het behoud van het cultureel erfgoed in Amstelland.

Artikel 3.

De Vereniging tracht dit doel te bereiken door:

het beleggen van bijeenkomsten;
het periodiek uitgeven van een verenigingsblad;
het stimuleren van exposities;
het publiceren van onderzoeksresultaten en studies;
het organiseren van excursies, cursussen en lezingen;
het verwerven van inkomsten en subsidies;
het op peil houden van het ledenbestand;
het verzorgen van public relations;
het bevorderen van de contacten met plaatselijke scholen en bibliotheken;
uitwisseling en samenwerking met de regionale historische en archeologische verenigingen en stichtingen;
het doen van onderzoek in gemeente- en andere archieven;
uitwisseling met musea en aanverwante instellingen, en
het verrichten van hetgeen er verder ook noodzakelijk mag zijn voor het optimaal bereiken van de doelstelling.

VERENIGINGSJAAR

Artikel 4.

Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar.

LIDMAATSCHAP

Artikel 5.

1. De Vereniging kent leden, ereleden en donateurs, overeenkomstig het in de leden 2 tot en met 7 bepaalde.

2. Leden zijn zij, die zich schriftelijk of via internet hebben aangemeld en die voldoen aan het in dit artikel onder punt 5 en het in lid 2 van artikel 7 bepaalde; zij hebben stemrecht.

3. Ereleden zijn zij, die door hun buitengewone verdiensten jegens de Vereniging door de algemene ledenvergadering, hierna in deze statuten aangeduide als: algemene vergadering, daartoe zijn benoemd; zij hebben stemrecht.

Ereleden worden op voorstel van het bestuur of van tenminste de meerderheid van de tijdens de algemene vergadering aanwezige leden benoemd door de algemene vergadering.

4. Onder donateurs worden verstaan personen en organisaties, die de Vereniging een jaarlijkse financiële bijdrage verstrekken; zij hebben geen stemrecht.

5. Over de toelating van leden beslist het bestuur van de Vereniging. Bij niet toelating door het bestuur kan de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten.

6. Het lidmaatschap is persoonlijk en mitsdien niet overdraagbaar, noch vatbaar om door erfopvolging te worden verkregen.

7. Leden, ereleden en donateurs ontvangen het verenigingsblad.

EINDE LIDMAATSCHAP

Artikel 6.

1. Het lidmaatschap eindigt:

a. door overlijden van het lid. Is een rechtspersoon lid van de Vereniging, dan eindigt het lidmaatschap wanneer de rechtspersoon ophoudt te bestaan;

b. door opzegging door het betreffende lid;

c. door opzegging door de Vereniging;

d. door ontzetting uit het lidmaatschap.

2. Opzegging door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar. De opzegging geschiedt door een schriftelijke kennisgeving, welke vóór de eerste december van het lopende jaar in het bezit van het bestuur moet zijn. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, dan loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.

3. Opzegging door de Vereniging kan plaatsvinden aan het einde van het lopende verenigingsjaar door het bestuur, met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken, wanneer

a. het lid na daartoe bij herhaling schriftelijk te zijn aangemaand, op de eerste december van het lopende jaar niet ten volle aan zijn geldelijke verplichtingen jegens de Vereniging heeft voldaan;

b. het lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten door de statuten voor het lidmaatschap gesteld;

c. redelijkerwijs van de Vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

De opzegging door de Vereniging geschiedt schriftelijk met opgave van de reden(en).

4. Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, het reglement of de besluiten van de Vereniging handelt of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

De ontzetting geschiedt door het bestuur, dat het betrokken lid ten spoedigste van het besluit in kennis stelt, met opgave van de reden(en). De betrokkene is bevoegd binnen een maand na ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene vergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. Het bevestigende besluit van de algemene vergadering tot ontzetting zal moeten worden genomen met tenminste twee derde (2/3) van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.

5. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar, om welke reden of oorzaak ook, eindigt, blijft niettemin de jaarlijkse bijdrage voor het gehele verenigingsjaar door het lid verschuldigd.

GELDMIDDELEN

Artikel 7.

1. De geldmiddelen van de Vereniging bestaan uit contributies, erfstellingen, legaten, schenkingen en andere inkomsten.

2. Ieder lid betaalt een jaarlijkse contributie, waarvan het bedrag wordt vastgesteld door de algemene vergadering.

Het bestuur kan in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing verlenen van de verplichting tot het betalen van deze jaarlijkse contributie.

3. Donateurs betalen een nader te bepalen minimale bijdrage, welke in het huishoudelijk reglement nader wordt omschreven.

BESTUUR

Artikel 8.

1. Het bestuur is een collegiaal bestuur dat gezamenlijk de verantwoordelijkheid intern en extern draagt.

2. Het bestuur bestaat uit tenminste vijf (5) personen. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

3. In het huishoudelijk reglement van de Vereniging worden de functies nader gedefinieerd en vorm gegeven.

4. Het bestuur wordt benoemd door de algemene vergadering en gekozen uit de leden.

5. Kandidaten worden voorgedragen door het bestuur en/of door tenminste vijf stemgerechtigde leden. De voordracht van de leden dient uiterlijk één week vóór de dag van de vergadering in het bezit van het bestuur te zijn.

6. Indien voor een bepaalde functie slechts één kandidaat voorgedragen is, wordt de kandidaat in de betrokken vergadering zonder hoofdelijke stemming benoemd, tenzij om een schriftelijke stemming wordt gevraagd.

7. De algemene vergadering kan een bestuurslid schorsen of ontslaan, indien zij daartoe termen aanwezig acht op grond van het functioneren van betrokkene binnen het bestuur. Daartoe is een meerderheid vereist van tenminste tweederde (2/3) van de geldig uitgebrachte stemmen in de betreffende vergadering.

8. Bij tussentijds aftreden van een bestuurslid voorziet het bestuur tot de eerstvolgende algemene vergadering naar eigen inzicht in de betreffende vacature.

9. Elk lid van het bestuur treedt uiterlijk drie jaar na zijn/haar benoeming af, volgens een door het bestuur samen te stellen rooster dat door de algemene vergadering is goedgekeurd. Het aftredende lid is terstond herkiesbaar. Degene die tussentijds tot lid van het bestuur wordt benoemd, neemt in het voornoemde rooster de plaats in van zijn/haar voorganger.

BESTUURSTAKEN

Artikel 9.

1. Het bestuur is belast met het besturen van de Vereniging.

2. De Vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd, hetzij door de voorzitter, hetzij door twee andere leden van het bestuur. De bestuursleden kunnen zich daarbij door een schriftelijk gemachtigde doen vertegenwoordigen.

DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 10.

1. De algemene vergadering wordt gehouden in het eerste kwartaal van elk jaar. Het bestuur legt daarin aan de leden een beleidsmatig en een financieel jaarverslag voor.

2. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van veertien dagen. De bijeenroeping geschiedt door een aan alle leden te zenden mededeling.

3. De algemene vergadering wordt ook gehouden als dat schriftelijk wordt verzocht, met opgave van de te behandelen onderwerpen, door een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een tiende gedeelte der stemmen van alle stemgerechtigde leden van de Vereniging. Na ontvangst van een zodanig verzoek is het bestuur verplicht tot bijeenroeping van de algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek tot bijeenroeping binnen veertien dagen nadat dit door het bestuur werd ontvangen geen gevolg wordt gegeven, zullen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping kunnen overgaan, op de wijze waarop het bestuur de algemene vergadering bijeenroept.

4. De algemene vergadering benoemt een kascommissie, bestaande uit twee leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Eén kascommissielid moet lid zijn van de Vereniging, het andere commissielid is geen lid van de Vereniging. Leden van de kascommissie treden na drie jaar af en zijn aansluitend slechts één maal herbenoembaar. Het bestuur is verplicht aan de kascommissie alle relevante inlichtingen te verstrekken.

De kascommissie brengt tijdens de jaarvergadering verslag uit.

5. De voorzitter van het bestuur leidt de algemene vergadering. Bij zijn afwezigheid of ontstentenis zal een der andere bestuursleden de betreffende vergadering leiden.

6. Van het ter algemene vergadering verhandelde worden door de secretaris of een ander door de voorzitter aangewezen lid van de Vereniging notulen gehouden. De notulen worden in de eerstvolgende algemene vergadering vastgesteld en door de voorzitter en secretaris ondertekend.

BESLUITEN

Artikel 11.

1. Alle leden hebben toegang tot de algemene vergadering. Ieder stemgerechtigd lid is bevoegd om zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid te doen uitbrengen. Een lid kan maximaal twee machtigingsstemmen uitbrengen.

2. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur en schriftelijk, daaronder begrepen elk wettig, al dan niet elektronisch communicatiemiddel, genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering.

3. Stemmen over zaken geschiedt mondeling, over personen schriftelijk. Het aannemen van voorstellen bij acclamatie is mogelijk, mits dit geschiedt op voorstel van de voorzitter.

4. Over alle voorstellen betreffende zaken wordt beslist bij meerderheid van stemmen, voor zover de statuten of het huishoudelijk reglement niet anders bepalen. Bij staken van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Stemmen over te verkiezen personen geschiedt schriftelijk met gesloten briefjes.

Onder stemmen in dit artikel wordt verstaan geldig uitgebrachte stemmen. Blanco stemmen en met de naam van het stemmende lid ondertekende stemmen worden ongeldig geacht.

STATUTENWIJZIGING

Artikel 12.

1. In de statuten van de Vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van de algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.

De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt ten minste zeven dagen.

2. Zij die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.

3. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten door de algemene vergadering waar tenminste de helft van het totaal aantal stemgerechtigde leden van de Vereniging aanwezig of vertegenwoordigd is, met een meerderheid van tenminste twee derde (2/3) van het aantal uitgebrachte stemmen.

Bij gebreke van aanwezigheid casu quo vertegenwoordigd zijn van de helft van het totale aantal stemgerechtigde leden kan eerst tot statutenwijziging worden besloten op een volgende, tenminste acht dagen na de eerste te houden, vergadering met een meerderheid van ten minste twee derde (2/3) van het aantal uitgebrachte stemmen.

4. De statutenwijziging treedt in werking nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. Tot ondertekening van de akte van statutenwijziging is ieder bestuurslid bevoegd.

ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 13.

1. De Vereniging kan te allen tijde worden ontbonden indien op een algemene vergadering tenminste twee derde (2/3) van het aantal stemgerechtigde leden zich daarvóór verklaren.

2. Bij oproeping van de in lid 1 van dit artikel bedoelde vergadering, waarbij tenminste een termijn van veertien dagen in acht moet worden genomen, moet worden medegedeeld dat ter vergadering zal worden voorgesteld om de Vereniging te ontbinden.

3. Een besluit tot ontbinding van de Vereniging wordt geacht tevens een besluit tot vereffening te zijn. Indien bij zodanig besluit te dien aanzien geen andere regelingen zijn gesteld, geschiedt de vereffening door het bestuur.

4. Een eventueel batig saldo zal worden aangewend voor door de algemene vergadering te bepalen zodanige doeleinden als het meest met het doel van de Vereniging zullen overeenstemmen.

5. Na de ontbinding blijft de Vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten en reglementen zoveel mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van de Vereniging uitgaan moet aan haar naam worden toegevoegd "in liquidatie".

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Artikel 14.

1. Een door de algemene vergadering vast te stellen huishoudelijk reglement geeft, voor zover nodig, nadere regels omtrent het lidmaatschap, de introductie, het bedrag der contributies en uitgegeven geschriften, de werkzaamheden van (de leden van) het bestuur, de diverse vergaderingen, de wijze van de uitoefening van het stemrecht en alle verdere onderwerpen waarvan nadere regeling gewenst is.

2. Wijziging van het huishoudelijk reglement kan geschieden bij besluit van de algemene vergadering indien dit door het bestuur wordt voorgesteld of indien dit schriftelijk wordt verzocht door tenminste vijftien stemgerechtigde leden van de Vereniging.

3. Het huishoudelijk reglement zal geen bepalingen mogen bevatten, die afwijken van of die in strijd zijn met de bepalingen van de wet of van deze statuten.

SLOTBEPALING

Artikel 15.

In alle gevallen waarin de reglementen niet voorzien beslist het bestuur, met verantwoording in de jaarvergadering.

 

Share |