Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

slider

Sections

Duivendrechtse Brug

De ijzeren wip- of basculebrug werd in 1926-1927 gebouwd. De allereerste brug over de Weespertrekvaart (ook wel Keulse Vaart genoemd) werd aangelegd in 1686, na de droogmaking van het Diemer- of Watergraftsmeer. De basculebrug werd in 1987 gesloopt bij de aanleg van de A10. De brug was ook militair belangrijk voor de verdediging van Amsterdam.

  • De ijzeren wip- of basculebrug werd in 1926-1927 gebouwd. De allereerste brug over de Weespertrekvaart (ook wel Keulse Vaart genoemd) werd aangelegd in 1686, na de droogmaking van het Diemer- of Watergraftsmeer. De basculebrug werd in 1987 gesloopt bij de aanleg van de A10. De brug was ook militair belangrijk voor de verdediging van Amsterdam.
    52.336595424 4.94181024075
    • Verdwenen Monumenten

Klik hier voor meer foto's ....

Weespertrekvaart/Rijksstraatweg
Duivendrecht

Basculebrug

De eerste brug over de Weespertrekvaart bij Duivendrecht werd in 1686 aangelegd. De meest bekende brug is de ijzeren wip- of basculebrug die in 1926-1927 werd gebouwd. Deze brug was decennialang 'het gezicht' van Duivendrecht en markeerde het begin van de Rijksstraatweg naar Utrecht. De basculebrug werd in 1987 gesloopt, toen hij moest wijken voor de aanleg van de rijksweg A10.

Diemermeer

De eerste brug in 1686 kwam tot stand 57 jaar nadat het Diemer- of Watergraftsmeer werd drooggelegd. Dat gebeurde tussen 1624 en 1629. Voor die tijd werd de verbinding tussen Oetewaal (Amsterdam-begin Linnaeusstraat) en Duivendrecht onderhouden door een zeilveer. Tussen 1686 en 1871 hebben er altijd houten ophaalbruggen gelegen. In 1871 werd de laatste houten brug vervangen door een half houten, halfijzeren draaibrug met handbediening. Toen die brug ernstig werd beschadigd bij een aanvaring koos men voor de beroemde, elektrisch bediende basculebrug.

Defensie

Op oude prenten kunnen we afbeeldingen van vroegere bruggen zien. De Duivendrechtsebrug speelde  een belangrijke rol in de verdediging van Amsterdam. De bruglocatie viel om die reden heel lang onder het gezag van het Ministerie van Defensie. Aanleiding waren o.a. de invallen van de Fransen in 1673 en van de Pruisen in 1787. Tijdens deze laatste inval in oktober 1787 was het de patriot Herman Willem Daendels, die de brug verdedigde om de Pruisen te weerhouden van aan aanval op Amsterdam.

Tafelbrug

De nieuwe tafelbrug over de Weespertrekvaart ligt 150 meter oostelijker dan de oude brug. De plaats waar de oude brug heeft gelegen is nauwelijks meer herkenbaar. De Weespertrekvaart werd vroeger ook wel Weesper- of Keulse Vaart genoemd.

 
Share |
gearchiveerd onder: