Voetangel Ondiepten
In het water van de Bullewijk bij De Voetangel zijn restanten te zien van een eiland aangelegd ten behoeve van tolheffing. Gedeeltelijk herkenbaar aan pollen riet. Uniek overblijfsel van tolheffing te water bij de Voetangel t.b.v. tolheffing voor de weg Ouderkerk-Breukelen in de verkeersroute Amsterdam-Utrecht.
-
In het water van de Bullewijk bij De Voetangel zijn restanten te zien van een eiland aangelegd ten behoeve van tolheffing. Gedeeltelijk herkenbaar aan pollen riet. Uniek overblijfsel van tolheffing te water bij de Voetangel t.b.v. tolheffing voor de weg Ouderkerk-Breukelen in de verkeersroute Amsterdam-Utrecht.52.2798554607 4.92625520537
- Natuur en Landschap
Klik hier voor meer foto's....
Rondehoep Oost nabij Voetangel
Ouderkerk aan de Amstel
Tolheffing op de Bullewijk
In het water van de Bullewijk tegenover de brug over de Waver en De Voetangel zijn restanten te zien van een eiland aangelegd ten behoeve van tolheffing. Gedeeltelijk herkenbaar aan pollen riet. Uniek overblijfsel van tolheffing te water bij de Voetangel t.b.v. tolheffing voor de weg Ouderkerk-Breukelen in de verkeersroute Amsterdam-Utrecht.
Bij het restaurant De Voetangel vormen drie oude veenriviertjes een driesprong: Bullewijk, Holendrecht en Waver. Op de foto, links van het midden, ligt een klapbrug over de Waver, links stroomt de Holendrecht en rechts de Bullewijk. Over de Bullewijk en de Holendrecht ging het verkeer te water van Amsterdam naar Utrecht en vice versa. De Voetangel werd in 1627 gebouwd als herberg en tolhuis. Vanaf die tijd werd er tol geheven voor het onderhoud van wagenweg en vaarweg van Ouderkerk naar Breukelen. Het water bij De Voetangel is, daar waar de Bullewijk overgaat in de Holendrecht, over een gedeelte nog altijd erg ondiep. Deze ondiepten zijn zomer en winter aan het daar groeiende riet te herkennen. Reeds op een kaart uit 1636 van Cornelis Danckertsz is een eiland op deze plek getekend.
Tolhek
Om te voorkomen dat personen, wagens en vaartuigen, zonder te betalen zouden passeren, werd er bij de brug een tolhek gezet. De noordelijke doorvaart in de Bullewijk/Holendrecht werd afgesloten en later in de 17e eeuw werd 's nachts ook de zuidelijk doorvaart met kettingen afgesloten. Deze ondiepten, restanten van het eiland, waren dus een noodzakelijk onderdeel van de tolbarrière in het water. De tolheffing werd in 1916 beëindigd. De ondiepten verloren toen hun functie maar houden de herinnering levend aan de belangrijke geschiedenis van driehonderd jaar passagiers- en goederenvervoer over het water van Amsterdam, via Ouderkerk naar Utrecht vice versa.