Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

slider

Sections

Ouderkerkerbos

Het Ouderkerkerbos is aangelegd aan weerskanten van de snelweg A9, direct na de openstelling van de weg in 1970. Het bos vormt een belangrijke buffer tegen de CO2 uitstoot en het lawaai van het snelwegverkeer. Het is rijk aan vogels en bijzondere bomen en planten. Door de verbreding van de A9 dreigde het geheel te verdwijnen.

  • Het Ouderkerkerbos is aangelegd aan weerskanten van de snelweg A9, direct na de openstelling van de weg in 1970. Het bos vormt een belangrijke buffer tegen de CO2 uitstoot en het lawaai van het snelwegverkeer. Het is rijk aan vogels en bijzondere bomen en planten. Door de verbreding van de A9 dreigde het geheel te verdwijnen.
    52.2893430737 4.90810589685
    • Natuur en Landschap

herfst foto's....

winter foto's....

lente foto's....

zomer foto's....

foto's boskap ....

 

Aan weerszijden van snelweg A9
Ouderkerk aan de Amstel

Buffer

Het Ouderkerkerbos ligt langs de snelweg A9 in het stuk tussen Amstelveen en Knooppunt Holendrecht, om precies te zijn tussen de rivieren Bullewijk en Amstel. Het bos is aangelegd aan weerskanten van de snelweg, die in 1970 werd opengesteld. Aan de zuidkant langs de Polderweg is het breedste deel van het bos. Het bos vormt een belangrijke buffer tegen de CO2 uitstoot en het lawaai van het snelwegverkeer. Het bos is bijna 50 jaar onaangeroerd gebleven. Het is rijk aan vogels en bevat tal van bijzondere bomen en planten.

In verband met de verbreding van de snelweg naar 2x5 rijstroken dreigen 14.000 bomen te worden gekapt. In de omgeving is veel protest ontstaan tegen dit plan. Het verzet wordt versterkt door het plan om langs de A9 - tussen de Amstel en de Bullewijk in de Ronde Hoep polder - een tankstation te bouwen.

Bomen planten, niet kappen

Zoals Ouderkerker Dolf Jansen (in Vroege Vogels, zondag 7 juli 2019) zegt:
“Gezien de huidige tijden van klimaatverandering, toenemende hitte, stikstofuitstoot en afnemende biodiversiteit, kan ik bomen omhakken, en zeker op grote schaal, alleen maar als totale waanzin zien.”

“De ruimte wordt gebruikt voor die extra banen en jazeker, een tankstation. Symboliek, inderdaad. Ik ben niet iemand, die snel actievoert buiten zijn laptopje. Laat staan zich aan iets vastketent, maar ergens moet toch een grens zijn. Zeker in een zomer, waarin overwogen wordt bomen langs een provinciale weg om te hakken voor meer ruimte, voor te hard rijdende automobilisten. En bomen om te hakken voor een jeukende rups. Of tegen een jeukende rups. Het beste voor de wereld is, dat weet u, 20 jaar geleden een boom planten. Het bijna beste is, vandaag een boom planten.”

Motie Tweede Kamer

De Tweede Kamer  heeft op 3 december 2019 een motie aangenomen van de volgende strekking:  ......constaterende dat Rijkswaterstaat voornemens is om langs de A9 honderden bomen te kappen voor de aanleg van een tankstation en hierover grote onrust is ontstaan in Ouderkerk aan de Amstel; overwegende dat de bomen de snelweg deels aan het gezicht en het gehoor onttrekken en we eerder meer dan minder bomen nodig hebben; overwegende dat in de regio benzine niet schaars is en er binnen enkele kilometers omtrek 16 tankstations 24 uur per dag geopend zijn; verzoekt de regering, om af te zien van het kappen van duizenden gezonde bomen langs de A9 voor de aanleg van een tankstation, enz... "
Op 9 april 2020 heeft de minister heeft Rijkswaterstaat geïnformeerd dat de verbreding van de A9 gebeurt zonder de bouw van een tankstation ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel. Voor de verbreding van de A9 zal nog wel 75% van de bomen worden gekapt, maar alles is beter dan volledige kaalslag. In oktober 2020 is begonnen met het kappen van het bos.

Fotografie

Marian Beukeboom, Marry en Piet de Boer.

 

 
Share |
gearchiveerd onder: