Cinetone Filmstudio's
Cinetone filmstudio's aan de Duivendrechtsekade waren het Hollywood van Nederland. De filmstudio werd in 1933 opgericht door Isodoor en Jules Biederman. Bekende vooroorlogse speelfilms die in Duivendrecht werden opgenomen, waren De Jantjes (1932) met Fien de la Mar en Johan Kaart, Op hoop van zegen (1934) met Esther de Boer-Van Rijk en Pymalion (1937) met Lily Bouwmeester. Tot in de jaren '80 werden hier films geproduceerd.
-
Cinetone filmstudio's aan de Duivendrechtsekade waren het Hollywood van Nederland. De filmstudio werd in 1933 opgericht door Isodoor en Jules Biederman. Bekende vooroorlogse speelfilms die in Duivendrecht werden opgenomen, waren De Jantjes (1932) met Fien de la Mar en Johan Kaart, Op hoop van zegen (1934) met Esther de Boer-Van Rijk en Pymalion (1937) met Lily Bouwmeester. Tot in de jaren '80 werden hier films geproduceerd.52.3374989 4.9362476
- Bedrijven en Instellingen
Klik hier voor meer foto's....
Duivendrechtsekade 85
1096 AJ Amsterdam
Hollywood in Duivendrecht
De filmstudio aan de Weespertrekvaart werd in 1933 opgericht door de broers Isodoor en Jules Biederman.
De twee Amsterdamse handelaars in sanitair, elektrische apparaten en grammofoons voorzagen een rooskleurige toekomst voor de geluidsfilm. Op de plaats van de vroegere chemische fabriek "Oranje” realiseerde de architect Simon Vieyra een nieuwe studio. Al in hetzelfde jaar kon de opening plaatsvinden van Cinetone Film- en Klankstudio’s. De studio's hebben gefunctioneerd tot het faillissement in 1988. Vanaf de oprichting van Cinetone Film- en Klankstudio’s wilden veel Nederlanders graag bij de film. Nederlandse acteurs/actrices meldden zich voor proefopnamen in het Hollandse Hollywood aan de Duivendrechtsekade. Bekende vooroorlogse speelfilms die in Duivendrecht werden opgenomen, waren o.a.: . De Jantjes (1932) met o.a. Fien de la Mar en Johan Kaart. . Op hoop van zegen (1934) met Esther de Boer-Van Rijk als Kniertje. . Bleke Bet (1934) met Fien de la Mar . Oranje Hein (1936) . Pymalion (1937) met Lily Bouwmeester.
Cinetone in de oorlog
In de Tweede Wereldoorlog werd Cinetone een onderdeel van het Duitse staatsfilmbedrijf UFA (Universum Film AG). De Duitsers hielden de studio’s continu in gebruik. Toen de Duitsers na "Dolle Dinsdag" (5 september 1944) vertrokken, sloopten zij de studio’s en namen alles mee wat bruikbaar was. Cinetone bleef leeg geplunderd achter. In 1945 kreeg de Nederlandse overheid een kale ruimte tot haar beschikking en viel het onder “Beheer vijandelijk vermogen”.
Cinetone na de oorlog
Enkele leden van de Bioscoopbond brachten in 1947 een beginkapitaal bijeen voor de wederopbouw van Cinetone. Er werd een stichting opgericht zonder winstoogmerk ten dienste van het filmbedrijf. Deze stichting beheerde de studio’s tegen een kunstmatig laag gehouden huur. Met de komst van de Amerikaan Arthur Dreyfuss kreeg het bedrijf een nieuwe impuls. Hij regisseerde o.a “Secret file” een Amerikaanse televisieserie van 26 delen. Dreyfuss gaf óók een nieuwe groep Nederlandse acteurs een kans, zoals Rijk de Gooijer, Paul Steenbergen, Ton Lutz, Caro van Eijck, Guus Oster, Ton van Duinhoven en Fons Rademakers. Vanwege de lage huurprijzen vonden ook andere Amerikaanse regisseurs hun weg naar Cinetone: zoals Vincente Minelli. Films als “Girls in the Window”, “Modesty Blaise”, “The Spy who came in from the cold” en “The little Ark”werden in Cinetone opgenomen of gemonteerd. Kirk Douglas (1916-2008) speelde Vincent van Gogh in de film “Love for Life”
In de naoorlogse periode werden veel Nederlandse producties gerealiseerd onder regisseurs als Jaap Speyer, Gerard Rutten, Fons Rademakers, Bert Haanstra en Paul Verhoeven. Bert Haanstra maakte er in 1958 zijn film “Glas” en zijn bekendste film “Alleman” werd in Cinetone afgemonteerd. Paul Verhoeven regisseerde hier en op locatie Turks Fruit (1973). Deze film werd met 3.334.044 bezoekers de meest succesvolle naoorlogse Nederlandse film.
Faillissement
Steeds meer films werden op locatie opgenomen. De installaties raakte verouderd en de schulden stapelden zich op. Cinetone hield maar nauwelijks het hoofd boven water en ging in 1988 failliet. Tot aan het faillissement in 1988 werd vrijwel elke Nederlandse film geheel of gedeeltelijk geproduceerd in Cinetone. Het complex werd opgekocht door een beleggingsgroep. De Cinetone studio ging verder onder de naam Amsterdam Studio’s. Het idee om van de Duivendrechtsekade een soort “Hollywood Boulevard”te maken mislukte. De studio’s worden nu gebruikt voor opnames van TV- en bioscoopreclames, voor evenementen, congressen, presentaties en dance-events. Aangrenzend ligt nu een café restaurant.